Przejdź do treści
GośćNauka, egzamin próbny i baza pytań są darmowe. Załóż konto, by zapisywać postęp, powtórki i pojedynki.
ZdajTransport
← Baza pytań

Pytania: Prawo pracy i sprawy socjalne

24 pytań z kategorii „Prawo pracy i sprawy socjalne" na egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych w przewozie rzeczy. Przy każdym pytaniu widać poprawną odpowiedź, a jego strona ma też wyjaśnienie „po ludzku" i podstawę, na której opiera się odpowiedź.

  1. Do jakiej wysokości odpowiada pracownik za szkodę wyrządzoną pracodawcy z winy nieumyślnej?Odpowiedź: Do wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia
  2. Jaka jest podstawowa norma czasu pracy pracownika w Kodeksie pracy?Odpowiedź: 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy
  3. Ile dni urlopu wypoczynkowego w roku przysługuje pracownikowi ze stażem pracy co najmniej 10 lat?Odpowiedź: 26 dni
  4. Jaki dodatek do wynagrodzenia przysługuje za pracę w godzinach nadliczbowych w porze nocnej?Odpowiedź: 100 procent wynagrodzenia
  5. Kiedy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy?Odpowiedź: W dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy
  6. Gdzie przewoźnik składa oświadczenie o delegowaniu kierowcy do innego państwa UE w przewozie drogowym?Odpowiedź: W publicznym interfejsie systemu IMI
  7. Kto finansuje składkę na ubezpieczenie wypadkowe pracownika zatrudnionego na umowę o pracę?Odpowiedź: Wyłącznie pracodawca
  8. Komu wydaje się świadectwo kierowcy na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1072/2009?Odpowiedź: kierowcy niebędącemu obywatelem państwa członkowskiego ani rezydentem długoterminowym, zatrudnionemu przez przewoźnika
  9. Jakie dwie przesłanki muszą zapewnić podmiot wykonujący przewóz drogowy, aby nie nałożono na niego kary za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów i odpoczynku? Jedną z nich jest właściwa organizacja pracy. Jaka jest druga?Odpowiedź: prawidłowe zasady wynagradzania, bez składników zachęcających do naruszania przepisów
  10. Na jaki najdłuższy okres może zostać wydane świadectwo kierowcy?Odpowiedź: na 5 lat
  11. Do kogo należy świadectwo kierowcy, a kto je tylko otrzymuje do dyspozycji podczas prowadzenia pojazdu?Odpowiedź: należy do przewoźnika, który przekazuje je do dyspozycji kierowcy wskazanemu w świadectwie
  12. W jakim terminie pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (ciężkie naruszenie obowiązków) od uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie?Odpowiedź: W ciągu 1 miesiąca
  13. Kto ponosi koszty badań lekarskich i psychologicznych kierowcy wykonującego przewóz drogowy?Odpowiedź: przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy
  14. Ile lat musi mieć kierowca prowadzący autobus (prawo jazdy kategorii D lub D+E), który uzyskał kwalifikację wstępną przyśpieszoną (poza przewozem na liniach regularnych do 50 km)?Odpowiedź: 23 lata
  15. Poważne naruszenie którego z wymienionych obszarów przepisów wspólnotowych może prowadzić do utraty dobrej reputacji przewoźnika?Odpowiedź: delegowania pracowników w transporcie drogowym
  16. Jaki jest minimalny wiek kierowcy prowadzącego pojazd, do którego wymagane jest prawo jazdy kategorii C lub C+E, jeśli uzyskał on kwalifikację wstępną (nieprzyspieszoną)?Odpowiedź: 18 lat
  17. Jaki odsetek ważnych świadectw kierowców wydanych w państwie członkowskim organy muszą co roku sprawdzać pod kątem dalszego spełniania warunków ich wydania?Odpowiedź: co najmniej 20%
  18. Ile dni urlopu na żądanie pracownik może wykorzystać w roku kalendarzowym?Odpowiedź: 4 dni
  19. Ile maksymalnie umów o pracę na czas określony i na jak długi łączny okres może zawrzeć pracodawca z tym samym pracownikiem, zanim stosunek pracy uzna się za zawarty na czas nieokreślony?Odpowiedź: 3 umowy, łącznie 33 miesiące
  20. Jak długo przedsiębiorca musi przechowywać kopie świadectw kwalifikacji zawodowej i orzeczeń lekarskich oraz psychologicznych kierowcy?Odpowiedź: przez cały okres zatrudnienia kierowcy
  21. Na jak długo najdłużej można zawrzeć umowę o pracę na okres próbny?Odpowiedź: Na 3 miesiące
  22. Jaki jest okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli pracownik był zatrudniony u pracodawcy co najmniej 3 lata?Odpowiedź: 3 miesiące
  23. Jaki jest okres wypowiedzenia umowy o pracę na okres próbny dłuższy niż 2 tygodnie, ale krótszy niż 3 miesiące?Odpowiedź: 1 tydzień
  24. Ile lat stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, zalicza się za ukończenie szkoły wyższej?Odpowiedź: 8 lat

Inne kategorie pytań